EN  FR

The Ballad Of Erol Klof   New Old World

 

Performance met muziek, dans en beeldend werk

‘Met Nothing That Is Everything neemt de Zita Swoon Group afstand van het destructieve en het nihilistische aspect van dada. Enthousiast omarmen ze het chaotisch spelelement, waarin deconstructie en ingeving samengaan. Met een bonte collage van kleur, kreet en gestoorde harmonieën,  stellen ze het publiek een positief universum voor. In een wereld waarin scepticisme en wantrouwen heersen, is dit een statement van formaat en een verademing. Dada-recuperatie met een groot hart, schoon en zonder schroom.’  Sergio Servellon, directeur FeliXart Museum Brussel.

 

In 1998 schreef Stef Kamil Carlens het lied One Perfect Day. In het boekje van de cd I Paint Pictures On A Wedding Dress, als een voetnoot bij de tekst, noteerde hij  „dada: let me in”. De tekst was geschreven gebruik makende van de cut-up techniek van de dadaïsten.  Deze nieuwe productie verenigt de werelden die Carlens al lang doorkruist. Toen hij Jan Lauwers vroeg of hij dit project wou coachen, viel het hen op dat hun respectievelijke gezelschappen een tegengestelde beweging maken; in Needcompany’s voorstellingen neemt de muziek een steeds belangrijkere plaats in en die van Zita Swoon Group worden steeds theatraler. Carlens is zeer enthousiast over het klankbord dat Lauwers en zijn mensen hebben toegezegd te willen zijn. Juist door deze evolutie in beide gezelschappen lijkt het wel of het voorbestemd was dat zij zich op dit moment zouden ontmoeten.

‘We gebruiken als uitgangspunt voor onze productie een fragment uit de film “Dada” van Greta Deses uit 1969  met een reconstructie van de eerste Dadaïstische voorstelling die in 1916 in het Cabaret Voltaire in Zürich plaats vond en waarin Hugo Ball zijn sound poem Karawane  bracht. In deze korte introductie zitten alle elementen die we zullen gebruiken: beeldend werk in het decor en  maskers, kostuums, dans, muziek, ritmiek, poëzie, (spraak)verwarring en humor. We reconstrueren de scènes uit dit filmpje en doen daaruit ons eigen werk ontspruiten.’ Stef Kamil Carlens.

‘Garnichts Das Ist Alles’ komt uit het magazine “Der Dada”, uitgegeven door Raoul Hausmann, John Heartfield, en George Grosz, Nr 2, pagina 6, Berlijn 1919.

Zita Swoon Group maakt een speelse voorstelling waarin scènes aan elkaar worden geregen die op een eenvoudige manier iets vertellen over hoe mensen met elkaar omgaan en op een vindingrijke manier beweging en dans met hun muziek verenigen. Het geheel wil op het publiek een indruk van verwondering en vrolijkheid achterlaten. Dansers en muzikanten wagen zich aan elkaars disciplines in een onderzoek naar hoeveel beweging en geluid van elkaar kunnen verdragen. Wanneer neemt het geluid het van de beweging over of omgekeerd? Hoe bewaken we de fragiliteit van de beide polen, en hoe kunnen ze elkaar versterken? Ook de stem blijft een belangrijk instrument. Naast het schrijven van melodieën ervoor, wordt er in verschillende talen door elkaar gezongen. Dit creëert een paradoxale sfeer van verwarring en samenhorigheid. Menselijke relaties overstijgen de beperkingen van de taal,  zij spelen zich nog op vele andere vlakken af.

Meer lezen interview met Stef Kamil Carlens door Annemarie Peeters

Artiesten

concept & direction Stef Kamil Carlens en Aarich Jespers

Stef Kamil Carlens (zang, piano, bas, resophonische gitaar, accordeon, dans), Aarich Jespers (piano, kleine percussie, percussie gitaar, effecten, dans), Kapinga Gysel (zang, piano, keyboards, accordeon, dans), Eva Tshiela Gysel (zang, piano, keyboards, accordeon, dans), Wim De Busser (trommeltje, piano, Korg MS20, effecten, dans), Inge Van Bruystegem (dans, zang, kleine piano), Misha Downey (dans, zang, accordeon), Laurence Bourgeois (artistieke productie assistent), Luc Schaltin (Light design) 

Productie

Een productie Wolvin / Zita Swoon Group vzw in coproductie met Kaaitheater gepresenteerd in Brussel door Kaaitheater, Klarafestival & Ancienne Belgique en ondersteund door Kunsten en Erfgoed van de Vlaamse gemeenschap. Met speciale dank aan Needcompany voor hun zeer gewaardeerd feedback en in het bijzonder Jan Lauwers, Maarten Seghers en Elke Janssens.

Album

Quotes

‘een geslaagd totaal spektakel’ ‘Verbluffend!’
Laurent Hoebrechts (Le Vif)

‘het speelplezier was zo aanstekelijk (…)’
Dirk Steenhaut ( zie interview Focus Knack)

‘Een wervelende gekke droom’
Wim Wilri ( zie interview De Morgen)

‘(…) tart de genres om ze beter te overstijgen’
Philippe Manche (Le Soir)